.

.
.

Δευτέρα 31 Δεκεμβρίου 2012

Μα σε όλα βούτυρο βάζεις;




Τα Χριστούγεννα πέρασαν με γλέντι και χαρά στο σπίτι της Σουλτάνας.
Μαζεμένες οι αδερφές και οι κουνιάδες της, οι κουμπάροι τους, ο πατέρας της, τα ανίψια τους, έφαγαν και ήπιαν από νωρίς το μεσημέρι μέχρι αργά το βράδυ. 

- Εμείς εφάγαμε στο σπίτι με τις κουνιάδες μου και τον κουμπάρο μας, φαγάκια ωραία εψήσαμε και καλά ητανάνε! Ο πεθερός μου είχε ψουνίσει ένα γουρουνάκι και το 'φερε έτσι ολάκερο να πούμε! Το κόψανε με το Γιάννη κει στο μπαχτσέ και το μοιράσανε για τα φαγιά. Με πράσο και σέλινο το εκάμαμε ανήμερα που πολύ το αγαπώ! Το ψήνω ταχτικά όλα μου τα χρόνια, μια νοστιμιά είναι! 
Πράσα μπόλικα και σέλινο απέ το χοντρό θέλει, ανιθάκι, κρομμυδάκι, δυο αυγουλάκια και λεμονάκι αρκετούτσικο.
Βούκες το κόβεις και το πλένεις, αμά θέλει να το στεγνώσεις κομμάτι για το τσιγάρισμα.
Τα πρασοσέλινα στο τρυπητό θέλουνε στράγγισμα καλό κι αυτά, κομμένα χοντρούτσικα. 
Βάνω κομμάτι βουτυράκι στο τσουκαλάκι και τα ρίχνω μέσα, κάμποσες βόλτες θέλουνε, μετά ρίχνω τα κρομμύδια και το κρέας.
Αφού ροδίσει όλο καλά καλά, ρίχνω νεράκι ζεστούτσικο, το ανιθάκι, αλάτι και πιπέρι μπόλικο και τ' αφήνω σιγά σιγά να ψήνεται, ίσαμε να πιει το νερό του.
Μετά κάμω το αυγολέμονο και μείσκει κάμιση ωρίτσα να πάρει την ουσία, δεν το τρώμε αμέσως!
Η πεθερά μου το έκαμνε και με τη ντοματούλα, πολύ ωραίο είναι κι έτσι γιαχνιστό! Λεμόνι κει δε μπαίνει καθόλου βέβαια, μήτε αυγό!
- Ωραία, σου έκανε το χατήρι να το αυγοκόψει! 
- Ναι για! Αμά οι κουνιάδες μου στραβώσανε τα μούτρα τους που το θέλανε γιαχνιστό και την είπε ο Γιάννης τη μαμά του να βγάλει χώρια για τις άλλες! Ε, είπανε αυτές να μη γένει φασαρία παραπάνω και το κάμανε να! Χα χα χα! Μπουρέκια ωραία εψήσανε με τον κιμά, τυρόπιτες, ντολμάδες με το λάχανο, όλα καλά κι ωραία ητανάνε! Και το Χριστόψωμο, εγώ με το Γιάννη το κάμαμε για το καλό που ημαστάνε νιόνυφοι και περιμέναμε και το μωρό! 


Εβάλαμε μέσα απέ ούλα τα καλά! Και μέλι και ροδόνερο και μαστίχα, κομματάκι ζαχαρίτσα, γλυκάνισο και πολύ ωραίο σταυρό απάνου με το καρύδι στη μέση! 
- Για πες μου, να δω αν φτιάχνουμε το ίδιο! 
- Αλεύρι άσπρο, ίσια με μισό κιλό πες, με το μάτι πάντα βάνουμε!
Ένα κομμάτι μαγιά, ίσια με ένα καρύδι, κάμω το κουρκούτι με μισό ποτηράκι νερό χλιαρούτσικο και αλευράκι δυο τρεις κουταλιές και μια ζάχαρη. Ίσαμε να κοσκινίσεις και να ετοιμάσεις τα υπόλοιπα, άμα το έχεις κοντά στη ζέστα έχει φουσκώσει αυτό!
Απέ μισό κουταλάκι γλυκάνισο, πιο λίγο μαστίχα για να μη πικρίζει, μια τσιμπιά αλάτι, τα ανακατώνεις με το αλεύρι και κάμεις μια γουβίτσα στη μέση. 
Η πεθερά μου το έκαμε με το σκέτο λάδι, αμά κομματάκι βουτυράκι μαζί το κάμει και μοσκοβολάει! 
- Όχι που θα σου ξέφευγε το βούτυρο! Μα σε όλα βούτυρο βάζεις; Απα πα πα πα!
- Μα για την ουσία σε λέω! Βάλε την άλλη φορά και θα διείς νοστιμιά! Θα πιάσεις τέσσερις με πέντε μεγάλες κουταλιές και θα το λιώσεις, όχι να κάψει και να μυρίσει και θα το ανακατώσεις μ' ένα ποτηράκι λάδι! Πρόσεχε να είναι χλιαρούτσικα για να μη σε ξεφουσκώσει η μαγιά!
Τα ρίχνεις στη λακουβίτσα, πρώτα τη μαγιά και μετά αυτό κι έχεις ωστόσο σε νεράκι χλιαρούτσικο ανακατεμένα και λιωμένα τα άλλα! Ένα μικρό κουπάκι του καφέ μέλι, μια κουταλιά ροδόνερο, όχι σε πολύ νερό γιατί δεν ξέρεις πόσο θα σε πάρει, μη και σε μείκει! Μισό ποτήρι να πούμε που το τραβάει στα σίγουρα κι άμα σε χρειαστεί κι άλλο συμπληρώνεις.
Τα ζυμώνεις καλά καλά, να μη σε κολλάει και το αφήνεις κάμποσο να φουσκώσει. Με πεσκίρι της κουζίνας κι απέ πάνου μια κουβέρτα το κάμουμε πάντα το φούσκωμα. Άμα ανέβει ίσια με απάνου, το πατάς στη μέση και το φέρνεις πάλι δυο τρεις βόλτες, αμά απαλά θέλει.
Λαδώνεις το ταψάκι κι αφού βαστήσεις κομματάκι ζυμάρι για το σταυρό χώρια, το πλάθεις στρογγυλούτσικο και το κάμεις γύρω γύρω με τα χέρια να στρώσει. Πλάθεις μετά δυο λουρίδες και κάμεις ένα σταυρό, αμά τις βρέχεις για να σε κολλήσουνε καλά και βάνεις στη μέση ένα καρύδι. Αφήνεις μια πάλι να πάρει ένα φούσκωμα και το ψήνεις σε σιγανό φούρνο, μην αρπάξει. Η Σουλτάνα, εκτός απέ το σταυρό, κάμει κι άλλα σκέδια με το ζυμάρι, λουλουδάκια, αθρωπάκια...
- Ωραία! Κι εγώ φτιάχνω σχεδιάκια αλλά βάζω μόνο λαδάκι, νηστίσιμο δηλαδή είναι. Με τόσα γλυκά, μη φορτώνουμε και το Χριστόψωμο... 
- Ε! Άμα σε λέω που γένεται πολύ ωραίο έτσι... Μια να το δοκιμάσεις και θα με πεις μετά! Στο τραπέζι, μήτε ψίχουλο δεν έμεικε, φαγώθηκε όλο!
Ητανάνε κι ο κουμπάρος μας, φαγανός και πολύ χωρατατζής άθρωπος και γένηκε...τι να σε λέω! Τον είχε βάλει μια στο μάτι κι αυτός δεν τήνε ήθελε, αμά τήνε πήρε στο τέλος, θα σε πω την ιστορία μετά να γελάσεις!
Κατά το απόγεμα αργά, τον είπα το Γιάννη να πάμε κομματάκι κι απέ την αδερφή μου, να ευχηθώ κι εγώ σε όλοι που είχανε μαζωχτεί εκεί.
- Δέχτηκε; 
- Στην αρχή, μήτε που να το ακούσει! Αμά τον είπε ο κουμπάρος δυο λόγια να πούμε, ήμουνε κι έγκυα και τι να 'κανε, με λέει πάμε.


Από το καλύτερο ζαχαροπλαστείο αγόρασαν γλυκά κι ένα ποτό, έτσι για να φανεί ο γαμπρός. Μπήκε καμαρωτός στο σπίτι της κουνιάδας του κι έβγαλε αμέσως το παλτό της Άνθως για να δείξει τη μεταξωτή εσάρπα. Η Σουλτάνα τους καλοδέχτηκε, ευχήθηκε, τους φίλησε και τους πρόσφερε απ' όλα τα καλά που είχε το τραπέζι. Ο Γιάννης είχε αγοράσει τσιγάρα ακριβά για την περίσταση, όμως γέμισε κρυφά τις τσέπες του σακακιού του από τα πακέτα των άλλων...
- Εκεί να διείς τι γένηκε! Ήρτανε τα μικρά της Σουλτάνας με τα παιχνιδάκια που τους είχα πάρει και με τα δείχνανε! Τα άλλα που είχα ψουνίσει για τα παιδιά της Φωτεινής και της Αθηνάς, τα είχε κρύψει η Σουλτάνα για να τους τα δώκω κρυφά, αμά ο Ιάκωβος κι η Δομνίτσα που σκαλίζανε το σπίτι ούλο τα βρήκανε και τα φέρανε κι αυτά! Δεν το περίμενε η αδερφή μου που θα παγαίναμε τα Χριστούγεννα και δεν επρόλαβε να καταχωνιάσει και των παιδιών της! Ο Γιάννης το κατάλαβε και με κοίταε με πονηρία κι εμένα πια ταμπλάς πήε να μ' έρτει, τι να σε λέω! Να σε πω και την αλήθεια, με βάλανε κρυφά κι οι άλλες μου οι αδερφάδες κάτι στην τσέπη να πούμε, να ψουνίσω ό,τι θέλω. Παράδες πολλοί δεν είχανε, αμά αυτό που μπορούσανε...

Περασμένα μεσάνυχτα έφυγαν από της Σουλτάνας, φορτωμένοι γλυκά. Φοινίκια, δίπλες, κουραμπιέδες, σοκολατάκια, όλα χωρισμένα με χρυσόχαρτο και στολισμένα με κορδέλες κόκκινες, σε καινούργιες μεγάλες πιατέλες. Μία για κάθε αδερφή και κουνιάδα, έτσι για το καλό. Της Ανθούλας ήταν περισσότερο φορτωμένη και τους την έδωσε διακριτικά για να μη δουν οι κουνιάδες της.
- Στο καλό να πάτε και μακάρι να έρτετε και την Καλή Βραδιά! Αργά θα μαζωχτούνε εδώ, αλλάξετε το χρόνο κι ερχούσαστε, ναι; 
Δεν πρόλαβε να κλείσει την πόρτα η Σουλτάνα κι ο Γιάννης άρχισε να καλοπιάνει την Ανθούλα για να μάθει... 
- Κόκκινη σαν το παντζάρι είχα γένει! Με γελούσε πονηρά και στα μάτια μέσα με κοίταε και μ' αρώταε!
- Δε με λες μπρε Άνθω μου, σε είπα εγώ ποτές να μη δώκεις ένα πράμα στα ανίψια σου; Τι με τα κρύβεις, ε; Χαϊβάνι είμαι και δεν καταλαβαίνω για;
- Τι σε έκρυψα, τίποτις δεν σε έκρυψα! Πράματα εγώ δεν τα έδωκα, παράδες δεν έχω, πως θα τα ψούνιζα για; Μωρά είναι, τα πήρανε τα παιχνιδάκια δεν ξεύρω ποιοι και με τα δείχνανε!
- Μπρε, εμένα τέτοια πράματα μη με τα λες! Δεν τήνε είδα τη Σουλτάνα και τις άλλες που τις έπιασε φόβος; Κόκκινες γενήκανε, όπως γένηκες κι εσύ! Δε σε είπα να μην έχεις το χαρτζιλίκι σου, πάντα δε σε έδινα κι εγώ κρυφά και τα 'βανες στη ντουλάπα μας μέσα; Κι απέ τα μιστά σου που εδούλευες, καλά να έκαμες και να κρατούσες κι έτσι είναι το σωστό, έλα όμως που μας βρήκανε ζορίσματα και τα χαλάσαμε... Μπρε συ, μπα κι έχεις κάνα κρυφό κομπόδεμα; Εγώ που είμαι πολύ κύριος, εξόδεψα όλοι μου τοις παράδες για να πάμε αθρωπεμένα στην αδερφή σου τη γλωσσού, να μην έχει να λέει! Απέ το καλύτερο μαγαζί την ψουνίσαμε και μας εκοιτούσανε ούλοι που την έδωκα γλυκά και πιοτό! 
Σκόπιμα ο Γιάννης για να δειχτεί, δεν της τα πρόσφερε όταν μπήκαν στο διάδρομο που άφησαν τα πανωφόρια τους, αλλά περνώντας στη σάλα που ήταν όλοι μαζεμένοι. Η επίσκεψή τους έπρεπε να συζητηθεί, γι' αυτό τα κρατούσε επιδεικτικά, να καμαρώσουν όλοι το γαλαντόμο γαμπρό που ξόδευε παράδες για την εορταστική επίσκεψη στην κουνιάδα...
Από την επόμενη μέρα, η Ανθούλα κατάλαβε ότι ο άντρας της ψαχούλευε το δωμάτιο. Λίγο τα ρούχα στα συρτάρια, λίγο οι πετσέτες και τα σεντόνια, μέχρι και τα κουτιά των παπουτσιών ήταν βαλμένα λίγο στραβά. Του είχε μπει η ιδέα και δεν θα ησύχαζε αν δεν ανακάλυπτε το "μικρό θησαυρό" της. Τα λεφτουδάκια που της έδωσαν οι άλλες της οι αδερφές, πρόλαβε και τα έκρυψε στον κόρφο της κι έπειτα κάτω από το στρώμα κι αυτά.


- Για να τον φύει η ιδέα, τα πήρα απέ το σωμιέ και τα ΄βαλα στο εικονοστάσι! Λέω, που θα πάει, θα διεί και κάτου απέ το στρώμα, κει δα τα έκρυβε κι η μαμά του!
Ευτυχώς που τα πήρα, γιατί ητανάνε και πολύ πονηρός! Χα χα χα χα! Την Κυριακή που δεν εδούλεψε, με λέει μπρε Άνθω, κομμάτι το στρώμα να σηκώσω, να το γυρίσουμε πρέπει! Και με κοίταε μες στα μάτια, να διεί τι θα κάμω, ακούς; Τον λέω ναι Γιάννη μου, να βγάλουμε τα σκεπάσματα και τα σεντόνια και το γυρνάς!
- Άνετη εσύ βέβαια! Χα χα χα! 
- Ναι για! Το γυρνάει το στρώμα και είχε κατσουφιάσει κομμάτι! Σε λέει, είχε λίγοι παράδες και τοις εξόδεψε στα δώρα...






24 σχόλια:

  1. Αντεύχομαι η Νέα χρονιά να εκπληρώσει όλες σου τις προσδοκίες και να σου χαρίζει υγεία και ατέλειωτη χαρά ,πολύ αγάπη και γέλιο !!!! πολλά φιλάκια και πολύ αγάπη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Έφη μου σ΄ευχαριστώ πολύ!
    Ευλογημένη χρονιά να έχεις, να χαίρεσαι την οικογένειά σου!

    Πολλή αγάπη, ζεστή αγκαλιά και φιλιά σου στέλνω!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Καλή Χρονιά,Μαιρούλα!!!!Με υγεία,με ευτυχία και παντοτινή μαγεία!!!
    Πολλά φιλάκια!!1

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Kαλή Χρονιά Τριανταφυλλένια μου!
      Όλες οι μέρες να είναι στρωμένες με ροδοπέταλα στο πέρασμά σου!

      Φιλάκια πολλά πολλά!!!

      Διαγραφή
  4. χρόνια πολλά καλή χρονιά με υγεία με υγεία και με υγεία....
    να περνάτε πολύ όμορφα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ πολύ!
      Καλή Χρονιά, υγεία πολύτιμη και αγάπη!

      Καλώς ήρθες!

      Διαγραφή
  5. ΥΓΕΙΑ Αγαπημένη μας Μαίρη!!
    Στην οικογένεια σου και σε όσους αγαπάς!
    Και είναι πολλοί...η καρδιά σου χωρά όλο τον κόσμο γιά!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ΥΓΕΙΑ Αντιγονάκι μου!
      Και σε σένα και στους δικούς σου και σε όλο τον κόσμο!

      Φιλιά πολλά κι αγάπη πολληηηηηηηηη σου στέλνω!

      Διαγραφή
  6. Μαιρούλα μου, Καλή Χρονιά, πάντα γερή, ευτυχισμένη και δημιουργική.
    Ευχές στην οικογένειά σου.
    πολλά πολλά φιλιά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλή Χρονιά Μαράκι μου!
      Υγεία, αγάπη και φώτιση! Να χαίρεσαι την οικογένειά σου και να παίρνεις χαρά κι ευτυχία!

      Φιλάκια πολλά!!!

      Διαγραφή
  7. Καλή Χρονιά! Ας είναι δημιουργική και ξέγνοιαστη, γεμάτη υγεία και στιγμές ονειρεμένες!
    Την αγάπη μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλή Χρονιά Εύα μου! Υγεία και πολλά χαμόγελα, δημιουργία, χαρά!

      Και τη δική μου αγάπη σου στέλνω!!!

      Διαγραφή
  8. Καλή Χρονιά να έχεις, Μαίρη μου !!! Με ό,τι καλύτερο για σένα και τους αγαπημένους σου !!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αγγελικούλα μου σ' ευχαριστώ πολύ!
      Καλή Χρονιά κορίτσι μου, εύχομαι να είσαι πάντα καλά, χαρούμενη κι ευτυχισμένη και να αποκτήσεις όλα όσα ονειρεύεσαι!

      Φιλάκια πολλά!!!

      Διαγραφή
  9. Καλή Χρονιά, ευτυχισμένη, όμορφη και γεμάτη υγεία!!!Να περάσετε υπέροχα!!!Φιλιά πολλά!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλή Χρονιά Κική μου!
      Υγεία, χαρά και ό,τι η καρδούλα σου επιθυμεί!

      Φιλάκια και πολλή αγάπη!!!

      Διαγραφή
  10. Φίλη μου σου κάνω ποδαρικό με το..δεξί και σου εύχομαι καλή χρονιά και ότι επιθυμείς στη ζωή σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ΩΩΩΩ!!! Ευχαριστώ!!!
      Καλή Χρονιά με υγεία Αχτιδούλα μου, να χαίρεσαι την οικογένειά σου!

      Φιλάκια!!!

      Διαγραφή
  11. Ψύλλοι στ'αυτιά μπήκανε του Γιάννη και δεν θα την αφήσει ήσυχη την Ανθούλα!


    Καλή και δημιουργική Χρονιά εύχομαι γεμάτη Υγεία,δύναμη,και αισιοδοξία

    Με φιλιά θαλασσινά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Του μπήκανε Ζουζούκα μου, του μπήκανε και δεν της άφησε τίποτα!!!

    Σ' ευχαριστώ πολύ για τις ευχές και για την ωραία καρτούλα, δεν έχω τις γνώσεις να σου στείλω κι εγώ... :-(

    Καλή Χρονιά κορίτσι μου, υγεία και χαρά, ό,τι επιθυμείς!!!

    Φιλάκια κι αγάπη πολλή πολλή πολλή!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Βρε αμα θέλουμε εμείς οι γυναίκες..!!!σιγα να μην το βρεί ο Γιαννης το κομπόδεμα της ανθώς...τουλαχιστον περασανε καλά γιορτινες μέρες.. Μαίρη μου..να ειναι αυτή η χρονια για σενα την οικογένεια σου και για όλο τον κόσμο η ευλογημενη με υγεια και πολή αγαπη ... και ελπίδα για καλητερες μερες ας έχουμε αισιοδοξία οτι τα πράγματα θα πανε καλα.. ΚΑΛΗ ΧΡΟΝΙΑ και φιλακια πολλα..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Σμαραγδένια μου....Πολύ αφελής υπήρξε σ' αυτά η Άνθω...

    Σ' ευχαριστώ πολύ για τις ευχές σου, να χαίρεσαι την οικογένειά σου!
    Υγεία, φώτιση κι ευλογία αγάπη μου!

    Φιλάκια πολλά - Καλή Χρονιά!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. γλυκεια μου φιλεναδα την ευωδιαστη συνταγή του χριστοψωμου ζουλεψα και την πηρα ατοφια στο χριστουγεννιατικο πανηγυρι του stars and icicles για να την απολαυσουν και αλλοι και άλλες αμμ πως αν δεν έχει γευση βουτύρου και αρωμα ονείρου σε φιλώ αστέρι μου !!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αγάπη μου πόσο χαίρομαι!
      Ωραία ζούλια είναι αυτή, φαντάζομαι ότι θα έγινε πολύ νόστιμο! Αυτό που είπες με γεύση βουτύρου κι άρωμα ονείρου μ' ενθουσίασε!

      Φιλάκια πολλά γλυκούλα μου, να είσαι πάντα καλά και να το φτιάχνεις κάθε χρόνο!

      Διαγραφή